Karate

SŁOWNIK

TECHNIKI:

Ageuke – blok wznoszący

Gyakuzuki – cios odwrotny

Kata – forma, symbol

Kihon – techniki podstawowe

Kizami – techniki wykonywane przednią ręką lub nogą

Maegeri – kopnięcie w przód

Maegeri Rengeri – podwójne kopnięcie w przód

Mawashigeri – kopnięcie okrężne

Mawashigeri Rengeri – podwójne kopnięcie okrężne

Nukite – pchnięcie ręką – włócznia

Oizuki – cios prosty

Oizuki Sanbozuki – jeden krok, trzy ciosy

Shutouke – blok ręką – nóż

Soto Udeuke – blok zewnętrzny – przedramieniem

Tate Urakenuchi – uderzenie grzbietem pięści

Tsuki (Zuki) – cios

Uchi Udeuke – blok wewnętrzny – przedramieniem

Ushirogeri – kopnięcie w tył

Yoko Enpiuchi – uderzenie łokciem w bok

Yokogeri – kopnięcie w bok

Yoko Keage – kopnięcie trzaśnięcie w bok

Yoko Kekomi – kopnięcie pchnięcie w bok

Yoko Urakenuchi – uderzenie grzbietem pięści (boczne)

LICZEBNIKI:

1 – ichi

2 – ni

3 – san

4 – shi (yon)

5 – go

6 – roku

7 – shichi (nana)

8 hachi

9 kyu

10 – juu

11 – ju-ichi

12 – ju-ni

13 – ju-san

20 – ni-ju

30 – san-ju

 

KOMENDY
SĘDZIOWSKIE:

shobu ippon hajime – rozpoczęcie walk do jednego punktu

yame – zatrzymanie walki

tsuzukete hajime – wznowienie walki

jogai – wyjście poza pole walki

motonoichi – rozkaz powrotu na pozycje wyjściowe

jikan – czas, sygnał dla sędziego, aby zatrzymał stoper

yame, soremade – koniec walki

aka (shiro) no kachi – czerwony (biały) wygrywa

hantei – ocena sędziów bocznych

hikiwake – remis

keikoku – napomnienie

hansoku chui – ostrzeżenie

hansoku – dyskwalifikacja

shiro – biały

aka – czerwony

atoshibaraku – 30 sekund do końca walki

fukushin shugo – zwołanie narady sędziów

tora nai – nie biorę pod uwagę

ketteisen – dodatkowa walka w przypadku remisu